Vrijdag verzending – 30 september 2022
Teresita Fernández: Caribische kosmos
Lehmann Maupin, South Kensington
14 september – 5 november 2022
Conceptuele kunstenaar uit New York Teresita Fernandez‘s poëtische installaties – vaak gemaakt van grondstoffen uit de aarde – fungeren als metaforen voor eeuwen van onrecht en kolonisatie op de Caribische archipel.
Het middelpunt van de tentoonstelling Caribische kosmos bij Lehman Maupin is een grootschalig, geglazuurd keramisch paneel met dezelfde titel. Het is samengesteld uit duizenden kleine keramische tesserae die zijn geglazuurd met mineralen uit de aarde en gebakken bij hoge temperaturen, waarbij vulkanische processen worden nagebootst. Het 12-voet muurstuk toont wervelende vormen die botsende sterrenstelsels, archipels of luchtfoto’s van orkanen suggereren. Het rijk gekleurde en sterk reflecterende oppervlak van het paneel dompelt de kijker onder in het poëtische landschap van de kunstenaar, wat ons ertoe aanzet om na te denken over hoe we ons kunnen oriënteren binnen deze schijnbaar onstabiele geografie.
Fernández’ complexe verwevenheid van natuurlijke materialen en conceptueel denken wordt ook zichtbaar in Hangend (Lynched Land), 2022. De donkere muursculptuur, die een beschadigd palmblad voorstelt dat onheilspellend aan een henneptouw hangt, is samengesteld uit getextureerd, met de hand gesneden houtskool. Hangend (Lynched Land) richt onze aandacht op de winning van het land. Houtskool wordt geproduceerd door verbranding en door deze handeling op te nemen in het maakproces van: het werk, Fernández wijst op het historische en politieke geweld veroorzaakt door de winning van hulpbronnen en de wereldwijde handel. De kijker wordt ertoe aangezet om het stereotiepe gebruik van tropische vegetatie te heroverwegen als iconisch voor ‘exotisch paradijs’ en in plaats daarvan na te denken over het historische en aanhoudende geweld dat wordt opgelegd aan de Caribische eilanden.
In de tweede kamer ontmoeten we Kalunga (koperen planeet), 2022, waarin een cirkelvorm, die lijkt op een planeet gemaakt van koper, boven een schijnbaar rustige zee zweeft. Op de tegenoverliggende muur een serie van 20 nachtelijke zeegezichten getiteld Kalunga (Maria/Marea), 2022, zijn geïnstalleerd in een enkele doorlopende lijn. Sommige van de panelen ter grootte van een ansichtkaart tonen omringende manen of sterrenbeelden die in het reflecterende oppervlak zijn geëtst, terwijl schijnbaar verre kusten op de horizonlijnen verschijnen. Voor beide oeuvre geeft Fernández een patina aan het koperen paneel om het materiaal en het beeld op te lossen, waardoor een vloeiende beweging ontstaat die een element van toeval in haar composities introduceert. De titel verwijst naar de ‘Kalunga-lijn’, een waterige drempel die de spirituele en fysieke wereld scheidt, een prominente rol spelend in religieuze West-Afrikaanse en Afro-Caribische tradities die verband houden met de Atlantische Oceaan.
Door verhalen rond kolonialisme, macht en ecologische vernietiging in haar emotionele landschappen te ontrafelen, Fernández legt op subtiele wijze bloot hoe de winning van natuurlijke hulpbronnen en koloniaal geweld de geografie en ons begrip van de Caribische eilanden tot op de dag van vandaag hebben gevormd. Tegelijkertijd is haar lichtgevende en poëtische installaties ons uitdagen om een meer genuanceerd begrip van de Caribische archipel te overwegen, misschien als een voorbeeld van een expansieve, eclectische en gedecentraliseerde staat, die kan fungeren als een cultureel model voor onze diverse geglobaliseerde wereld.
Christine Takengny
Senior conservator
Lehmann Maupin, 1 Cromwell Place, Londen SW7 2JE.
Open Dinsdag t/m zaterdag, 10.00 – 18.00.
Expositie loopt tot 5 november 2022.